tirsdag, august 29, 2006

Nedtur på NM


Årets NM gikk på "hjemmebane" på Hovden, der vi har hatt hytte de siste årene. Har ikke blitt så mye løping i sommer, så valgte å stå over langdistansen, for å prøve å ha friske bein til mellomdistansen og stafetten. Men på kvalifiseringen så var beina tunge og jeg følte at det ikke gikk fort nok. Fikk noen bommer på tilsammen ca 1min, men ble ikke bedre enn nr.16 i pulja og klarte ikke å kvalifisere meg til finalen, ca. 50sek fra 12.plass. Så da ble det å være publikum på finalen. Syntes egentlig micro-delen fungerte bra med spenningen om hvor mange runder løperne ville få. Men det er mange grep som burde blitt gjort for å få dette bedre, blant annet så må det være lett synlig hvor mange runder løperne får og en burde få se de fleste micro postene fra samlingsplass. Egentlig så syntes jeg det er spennende nok å følge med på vanlig mellomdistanse med publikumsposter, meldinger fra skogen, GPS og storskjerm. For mange var dette årets første møte med micro-o, og da blir det litt merkelig at det skal være i NM. NM burde følge distansene som løpes i VM.
På stafetten løp jeg siste etappe på 3.laget, og fikk et meget godt utgangspunkt av Ulf og Tor. Løp ut som nr.6, blant annet sammen med Nydalen, som ble nr.3. Gikk bra i starten, og fikk heng på Anders N etter passering av samlingsplass. Men tempoet var nok litt for høyt for meg, og fikk en stor bom på 2min i en gaflingspost. Ble en stor bom til på slutten og vi raste ned på resultatlista til en 17.plass. Sorry gutter, min feil!
Fremover nå blir det mer terrengsykling med Holmenkollrittet til helgen og Vestmarkrittet helgen etterpå.