lørdag, august 12, 2006

Grenserittet

Da jeg ikke kan være med på Birkebeinerrittet i år, pga. at NM på Hovden går samme helga, var Grenserittet årets store mål på sykkelen. Jeg syklet rittet for første gang i fjor, og da var det skikkelig dårlig vær med regn og en veldig sølete løype. Da brukte jeg 2t og 56min, en tid jeg håpet på å knuse i år.
I år fikk jeg også med Vidar, som har trent godt på sykkelen i sommer og virket meget sterk. Per Olaussen skulle også være med i år, som i fjor var 15 min foran meg.
Var litt skeptisk før start da jeg neste ikke hadde vært på sykkelsetet den siste måneden. Jeg og Vidar klarte å snike oss frem i pulje 1, noe som er viktig for å få et godt utgangspunkt. I begynnelsen var det bare å gi alt en hadde og det sprutet melkesyre allerede etter noen få kilometer. Men det er viktig å være godt med fra starten av slik at en kommer med en god gruppe når det roer seg litt ned utover rittet. Syntes at jeg måtte jobbe mye i starten og var litt skeptisk til hvor langt det ville holde, men utover rittet føler jeg at beina fungerer overraskende bra og selvom jeg i perioder må slite litt, flyter det godt av gårde. De siste milene er uansett harde, men får litt ekstra krefter da jeg kommer sammen med Jon pedersen mot slutten. Etter at han får en liten luke rett før siste bakke klarer jeg å tette luka opp bakken og vi kommer side om side på oppløpet. Jeg gir alt jeg har med krampe i begge lårene, men Jon klarer å snike seg så vidt foran med et nødskrik:) Tiden viste 2t og 43 min, som er en forbedring med 13min! Noe jeg er meget godt fornøyd med. Vidar sykler også meget sterkt og kommer inn 4min før meg på 2t og 39min, bare 14min bak vinneren! I samme klynge som Vidar kommer også Per inn. Neste år skal tiden presses enda mer ned, og det kommer nok til å bli noen timer på rulla i vinter slik at grunnlaget blir enda bedre før neste sesong! Satser også på å få syklet noen flere ritt utover høsten.