onsdag, mai 03, 2006

Tiomila

Da er vårens vakreste eventyr over for denne gang. Men det ble riktig moro og BSK var med på å sette farge på stafetten.
Etter litt for dårlig løping på nattgranskningsløpet i mossemarka ble jeg satt opp på 2.etappe på 2.laget. Men med Vidar på 1.etappe var jeg forberedt på å gå ut helt i tet. Og Vidar skuffet ikke, han var med i teten på alle varslingene underveis og vekslet bare minuttet etter de første.
Jeg hadde kjent at formen var på gang de siste treningene før tiomila, og når jeg løper i de store stafetter blir jeg alltid inspirert og skjerper meg ekstra. Ut fra start går det veldig fort og jeg ser halen på tetklynga foran meg. Jeg nærmer meg gradvis, men har den lengste gaflingen på 1.post. Passer på å ha den nødvendige kontrollen for å ikke få noen små sleiver. I det første partiet med krevende orientering er det mange som virrer rundt og det er viktig å bevare roen og stole på sin egen orientering. Får en liten sleiv på 30 sek, men resten av postene sitter som de skal. Ser både NTNUI og Halden, og føler at jeg nærmer meg teten. Ved passering av samlingsplass skriker Vidar til meg "1 minutt bak teten", og rett etterpå ser jeg Christian på 1.laget vårt, stående å klø seg litt i hodet. Ut til det neste krevende partiet etter samlingsplass blir vi en klynge på 7-8 mann, som blir redusert til bare 2 mann når vi løper tilbake mot samlingsplass igjen. Jeg ser ingen foran oss og lurer "er vi alene i tet eller ligger det en klynge foran?". Slår fra meg tanken og fokuserer heller på å være tilstede og jager videre. Stempler rett før Halden på 5te siste, men merker at jeg begynner å bli trøtt og har vondt i magen. Må slippe litt på de siste enkle postene, men er meget godt fornøyd når jeg leverer kartet til Jørn på 3.etappe.
Vekslet som 25.mann, rundt 3min bak teten. Syntes jeg løp veldig bra på slutten så det må ha gått fort i tetklyngen også. Går nok litt fortere i en stor klynge enn med 2 løpere sammen...hadde også 25.beste etappetid.
Videre så løper laget vårt litt varierende, men vi klarer å komme oss inn på 69.plass. Litt bak målsettingen, men godkjent. 1.laget vårt løper veldig bra og kjemper helt i toppen det meste av stafetten. Taper litt mot slutten, men sikrer 10.plass med stabil og bra løping av Mikkel på siste. Han virket meget sterk og knuste Valentin Novikov fra Delta på slutten.
Syntes tiomila i år ble et spennende og bra arrangement, med GPS, TV-kontroller og mange meldeposter underveis. Var ikke lett å få tid til noe søvn underveis i stafetten...