tirsdag, mai 16, 2006

Sykkelsporten er en risikoidrett!

Grusveiene innover i nordmarka er endelig tørre og frie for snø, og
det har allerede blitt noen turer innover marka på terreng- sykkelen. I går var det tid for en ny tur sammen med Vidar og Christian (se Christians blogg for hans beskrivelse av turen). Turen gikk fra Sognsvann, forbi Bjørnholt og inn til Kikut, ned til Sørkedalen, og opp i Holmenkollen.
På disse turene er kjøreviljen stor og det blir alltid litt rykking og tempoøkninger underveis. Men i de lange bakkene ned mot Sørkedalen blir jeg litt uoppmerksom og får forhjulet mitt inn i bakhjulet til Christian, som resulterer i at jeg blir skjøvet ut til siden og ut mot kanten av veien. Farten ligger på rundt 45 km/t og jeg forstår at dette kommer til å bli stygt!! På siden av veien er det en liten fjellknaus som det er ingen vei utenom....jeg løsner det ene beinet fra pedalen for å prøve å redde meg inn, men det er sjanseløst. Jeg fyker over sykkelen i en "fin" salto og lander oppe i skrenten med sykkelen over meg. Alt skjer veldig fort og det er ikke noe annet å gjøre enn å håpe på at det går bra. Vidar og Christian får stoppet fort opp og de ser skremt ut! Det tar noen sekunder før jeg får sjekket om alt er som det skal være, og får sagt til Vidar, som vettskremt allerede er på vei tilbake til meg, om at alt er ok. Resultatet blir noen sår på beinet, vondt i ene foten og hullete sykkelklær...det kunne heldigvis vært mye verre. Resten av turen tar vi det litt roligere, ihvertfall nedover...
Foto: Christian Bøen (syntes jeg fortsatt ser litt skremt ut)

2 Comments:

At 3:16 p.m., Anonymous Anonym said...

Ja, jeg ble skremt. Så ikke akkurat så pent ut, fjell er ikke så mykt å lande på, spesielt ikke i 45 km/t.... Men det gikk heldigvis bra!

 
At 1:09 p.m., Anonymous Anonym said...

Hallo! ;-)

Det er vel ingenting. Jeg luktet på en bil i 60km/t den dagen jeg kom hjem fra Afrika. Det var litt synd for min nye Merida Team Carbon sak. Den ser ikke ny ut lenger.

Forøvrig, neste gang dere tar turen til sørlandet blir det lagtempo til Lysebotn. Bare så dere er forberedt.

hilsen

erik

 

Legg inn en kommentar

<< Home